Dacă visezi să urci un vârf de peste 4000 m sau doar doreşti să faci o drumeţie prin munţi înalţi  sunt câteva lucruri pe care e bine să le ştii pentru ca aventura ta să nu se transforma într-o experienţă neplăcută.

După un timp petrecut la aceeaşi altitudine, începe procesul de aclimatizare prin care organismul uman se adaptează la noile condiţii de viaţă şi  produce mai multe  globule roşii şi capilare adiţionale care să transporte mai mult oxigen.

De asemenea  plămânii îşi măresc dimensiunea, pentru a facilita difuzia oxigenului şi a dioxidului de carbon.

Procesul de aclimatizare diferă de la o persoană la alta, dar indiferent de condiţia ta fizică, atitudinea ta şi altitudinea la care vrei să urci, există 2 strategii pe care e indicat să le aplici:

  1. STRATEGIA NR. 1 este strategia pe care să o adopţi cu minim 3-4 luni înainte de a începe aventura propriu-zisă. Această strategie implică să te antrenezi pentru  a-ţi mări nivelul de fitness şi rezistenţa la efort. Pentru aceasta este bine să faci de 3 ori pe săptămână antrenamente aerobe  şi de 2-3 ori pe săptămână să practici un sport solicitant, care să crească rezistenţa la efort a organismului tău. Exerciţiile aerobe potenţează activitatea sistemului cardiovascular,  faciliteaza oxigenarea celulelor şi te învață să folosești întreaga capacitate pulmonară a organismului tău.

    Exemple de antrenament aerob?  Exerciții cardio, , alergări pe bandă, ture de bazin.
    Exemple de antrenament pentru a îți crește rezistența la efort? Dacă vrei să ajungi un fotbalist bun, joci mult fotbal, deci dacă vrei să mergi pe munți înalți, fă 2-3 ture pe săptămână cu rucsacul în spate, de preferat urcând și coborând pantele dealurilor pe care le ai prin preajmă sau, dacă trăiești la câmpie, urcă și coboară cele mai abrupte scări de la tine din oraș.  Vei întâlni oameni care îți vor oferi ceva de lucru decât să umbli cu rucsacul încărcat în spate, dar te rog crede-mă pe cuvânt: e cel mai bun antrenament pe care îl poate face cineva care dorește să ajungă sus. Și bineînțeles du-te cât poți de des la munte și fă trasee.

  2. STRATEGIA NR. 2 este strategia de aplicat din clipa în care ai ajuns pe munte și constă în respectarea pașilor care urmează:
  1. Nu urca cu maşina direct la o altitudine mare. Începe să mergi pe jos de la o altitudine cât mai mică pentru a permite corpului tău să se obişnuiască treptat cu noua altitudine.
  2. Urcă încet, într-un ritm care să nu te extenueze.
  3. Respectă principiul de aur “Climb high and sleep low!” adică urcă mai sus şi coboară apoi să dormi la o înălţime mai mică. Poţă să urci cât de sus doreşti într-o zi, dar important este să cobori şi să dormi la o altitudine care să  fie  cu  maxim 300 de metri mai mare decât altitudinea la care ai dormit în noaptea precedentă.
  4. Dacă apare durerea de cap: te opreşti imediat, iei un ibuprofen de 800 mg, bei multă apa (cca un litru de apă) şi te odihneşti 30-60 min. Dacă după 60 minute nu eşti mai bine, rămâi acolo sau chiar cobori şi petreci o noapte la aceeaşi altitudine, pentru a-i da timp organismului  să se adapteze.
  5. Dacă simptomele nu se reduc sau chiar cresc în  intensitate, îţi rămâne de făcut un singur lucru: coboară URGENT la o altitudine mai mică!!!
  6. Asigură-te că te hidratezi foarte bine. Aclimatizarea este acompaniată de o pierdere masivă de lichide, aşa că bea  3-4 litri de lichide pe zi, în special apă. Verifică-ţi urina care trebuie să fie de culoare galben pal, semn că hidratarea ta este corespunzătoare.
  7. Renunţă la tutun, alcool, somnifere şi tranchilizante. Oricare din acestea pot să inhibe procesul de aclimatizare.
  8. Asigură-te că ai o dietă bogată în carbohidraţi, deoarece metabolizarea carbohidraţilor nu necesită oxigen. Mănâncă grăsime şi proteine în zilele de repaos pentru a avea parte de o dietă echilibrată. Evită să mănâci seara grăsimi şi proteine, deoarece combinaţia dintre scăderea ratei respiratorii în timpul somnului şi creşterea necesarului de oxigen pentru a metaboliza grăsimile şi proteinele creşte riscul afecţiunilor de altitudine.

Medicaţia preventivă:

  • Acetazolamide (Diamox): Acesta este medicamentul cel mai folosit pentru prevenirea şi tratamentul răului de altitudine. Acest medicament determină creşterea bicarbonatului din urină ceea ce duce la acidifierea sângelui. Acidifierea sângelui determină hiperventilaţia care scoate brusc din organism dioxidul de carbon dezechilibrând balanta chimica a acestuia, având loc o supraoxigenare.                                                                                                  Pentru prevenire este indicat 125 până la 250 mg de Diamox de 2 ori pe zi (la 12 ore), cu câteva zile înainte de ascensiune, dar nu îl administra fără să te consulţi în prealabil cu medicul tău.                                                                                                                 Problema folosirii Diamoxului este că maschează simptomele edemelor, astfel încât apare riscul ca acestea să fie depistate târziu, când nu mai e nimic de făcut.  De asemenea are o mulţime de efecte secundare (amorţeli ale mâinilor, picioarelor, feţei, urinare excesivă şi uneori confuzii).
  • Remedii homeopate: Exista mai multe remedii homeopate care previn şi/sau combat  răul de altitudine dar şi aici prescrierea se face individualizat. Se poate folosi Coca (un remediu aproape specific pentru răul de înălţime) pentru accese de lesin, respiraţie accelerată, dureri de cap, zgomote în urechi, palpitaţii, furnicături/parestezii cutanate. Se pot administra 3 doze pe zi în potenţa 200 CH, începând din prima zi a ascensiunii timp de 4-5 zile maxim. Eu nu am găsit Coca în farmaciile homeopate de la noi, dar dacă medicul homeopat îţi recomandă  acest remediu, îl poţi comanda online pe http://www.ainsworths.com.                                                 Alte remedii homeopate pentru răul de altitudine sunt Calcarea carbonica 200 CH sau Arnica 200 CH. Calcarea pentru zilele de ascensiune, iar Arnica la nevoie (cu întrerupere temporară de Calcarea) dacă apar dureri musculare sau mici traumatisme (de 3 ori pe zi, câteva zile). Pentru unii pacienţii, CarboVeg este indicat în locul remediului Coca, de aceea trebuie neapărat să nu iei nici un remediu după ureche ci numai la prescripţia medicului şi în dozele recomandate de acesta.

Un mic rezumat:

Riscul de a te îmbolnăvi de una din formele răului de altitudine poate să fie redus dacă te aclimatizezi la altitudine.  Avansează încet, urcă mai sus ziua şi dormi la o altitudine mai mică noaptea, stai hidratat şi mănâncă o dietă bogată în carbohidraţi!

Şi nu uita, singurul tratament pentru simptomele de rău de altitudine care persistă este SĂ COBORI DE URGENŢĂ. Viaţa este mai importantă decât orice vârf de pe lumea aceasta.

Un alpinist bun este  un alpinist în viaţă!

Aştept întrebări şi păreri mai jos şi dacă ai şi alte informaţii despre aclimatizare şi răul de altitudine, nu ezita să le împărtăşeşti cu noi. Informaţia ne face mai puternici.

Cu drag,

Dana

LĂSAȚI UN MESAJ